szerda, szeptember 30, 2009

Nyári káposzta

Gyakorlatilag ez a káposzta csak annyiban tér el a hagyományos töltött káposztától, hogy rengeteg benne a friss zöldség. Így magában hordozza a nyár frissességét, zamatát. A töltött káposzta alapvetöen nem egy könnyü étel, de így a sok paprikával, paradicsommal és a zöldfüszerekkel nagyon könnyü, igazi nyári étel. Jó pár évvel ezelött, Anyukám egyik kolleganöje adta a receptet; azóta egyfolytában terítéken van nálunk. Sokszor készítettem vendégeknek is és a hangos éljenzés sosem maradt el.





1 fej káposzta
5-6 paradicsom
5-6 zöldpaprika
friss zeller
friss kapor
1 kg darált hús
1 nagy fej vöröshagyma
4-5 gerezd fokhagyma
só, bors
pirospaprika
25-30 dkg rizs


Egy fazékban vizet forralok. A friss káposzta leveleit óvatosan lefejtem és levelenként gyorsan a forró vízbe mártom, hogy kicsit megpuhuljanak. Erre azért van szükség, hogy a töltéskor könnyebb legyen vele dolgozni; ne törjenek a levelek. A levelek vastagabb ereit egy éles késsel kivágom. Elkészítem a tölteléket. Ez ízlés kérdése; ahány ház, annyi szokás alapon. A töltelékkel megtöltöm a leveleket, összetekerem úgy, hogy a 2 végét begyömöszölöm - így a töltelék nem tud kifolyni a fözés során. Ha marad még káposztalevél, azt apróra metélem és beleszórom egy nagy, mély lábas aljába. Erre kerülnek szépen, sorban a töltelékek. Negyedekre vágott paradicsom cikkek és karikára vágott zöldpaprika is kerül a töltelékek közé. A tetejére mindíg sok paprikát, paradicsomot hagyok. Szintén a tetejére kerül a friss zellerlevél és a kapor. A kaprot sem vágom meg. Felöntöm annyi vízzel, hogy ellepje és lefedve felteszem föni. Amikor már forr, a höt visszakapcsolom takarékra. Addig fözöm, míg a káposzta teljesen meg nem puhul. Ez legalább másfél - két óra. Ízlés szerint kevés rántással be lehet rántani. Ez azért nem törvényszerü, mert van aki a tölött káposztát sem rántja be. Én beszoktam. Friss fehér kenyérrel és tejföllel tálalom.

11 Comments:

Chef Viki said...

Húha!

Nem vagyok nagy barátja a hagyományos töltött káposztának, de ez rettentően felcsigázott!

Míg tartanak a friss zöldségek, ki is próbálom!

Ancsika said...

Viki! remélem áldani fogod a nevem!!! :)

Limara said...

Csodás recept, nem ismertem, mentettem én is! :))

duende said...

Ez hasonló az enyémhez, én is imádom! Csak a tiéd még nyáriasabb! Azt hiszem, ötvözöm majd a kettőt, nagyanyám eredeti receptje valahol a Tiéd és az enyém között van... :)
Nagyon szeretem a nyári töltöttkáposztát! (A télit is... :))) )

Ancsika said...

Marcsi, majd számolj be!

Duende! én is! Nekem mindegy, csak káposzta legyen!

Edit (Esc) said...

Ez tokeletes!
Most - rogton - azonnal.
Tudtam en, hogy szornyen veszelye ide blatogatni. :(

Névtelen said...

küldenél egy tányérral? két személyre nem érdemes elkezdenem, vagy mégis??

Ancsika said...

Edit! veszélyes, de jó! Neeem??? :))

Stampoasis! felezd a mennyiségeket, fuss neki!!! nem fog megmaradni!!! :)

Garffyka said...

Ancsika drága, viszek tányért, tálalsz nekem is egy kicsit? :D Nagyon jól hangzik, ráadásul a káposztát minden formájában szeretem. Otthon így nemigazán, de nagynénik szoktak ehhez hasonlót főzni.

Gyöngyi said...

Nálam marad a hagyományos töltött káposzta:)

Kata said...

Nálam kovászolt káposztából készül hasonlóan a nyári káposzta, de így is ki fogom próbálni, köszi!