péntek, szeptember 25, 2009

Csalamádé

A csemege és kovászos uborka után ez a legkedveltebb savanyúság a családunkban. Szinte nincs úgy ösz, hogy ne veselkedjek neki csalamádét eltenni. Így volt ez most is. Rég bevált, kipróbált receptet követek, így az esetek többségében a siker garantált. Akitöl annak idején kaptam a receptet nagyon profi volt ebben a müfajban; mindíg ropogós, hónapok elteltével is gyönyörü színü volt az általa eltett savanyúság. Jó pár évig nem jöttem rá, hogy miért barnul meg az elözöleg gyönyörü hófehér csalamádém. Ilyenkor, a nyár leköszöntével rengeteg az éretlen, zöld paradicsom a töveken. Mindíg sajnáltam, hogy kárbavesszen, így logikus módon belekerült a csalamádéba. Aztán rájöttem, hogy a zöld paradicsom barnítja be a makulátlan savanyút. Így tavaly óta már nem teszem bele a paradicsomot, inkább csak magában savanyítom. Pár nappal ezelött Duende kollegina is megosztotta velünk a csalamádéja titkát. Az enyém eltér 1-2 ponton, de végülis az eredmény a fontos.
(ez a mennyiség 8-10 fél literes üveg megtöltéséhez elegendö)




6 kg káposzta, uborka, hagyma,
paprika (TV parika, kápia, stb.)
vegyesen, ízlés szerint

40 dkg cukor
10 dkg só
3,5 dl 20%-os ecet
1 mokkáskanál szalicil
1 " borkénpor
koriandermag
mustármag
bors
3-5 babérlevél



Legelöször elkészítem a levet; mindent kimérek és egy lábasban összeforralom. Vizet egyáltalán nem teszek rá!!!!!! A felforrt ecetes, füszeres levet hagyom teljesen kihülni.
Összevágom az összes zöldséget, illetve amit lehet legyalulok, majd alaposan összekeverem egy nagy tálban. Ráöntöm a levet és összeforgatom. Folpackkal letakarom és 3 napig hagyom, közben mindennap alaposan átkeverem, egyszer. Közben lehet kóstolgatni és ízlés szerint esetleg tovább cukrozni, vagy füszerezni. Ha valaki csípösebben szereti mehet bele pár eröspaprika, esteleg chili karika is. A harmadik nap végén a keletkezett lével együtt üvegekbe teszem, lezárom és a polcra teszem, hogy fogyasztásig györködjek benne.

8 Comments:

Dóri said...

Nagyon finom lehet a csalamádéd, én is szeretem. Nagyon jók a képek,
gyönyörűek a szinek. Új géped van vagy végül sikerült megcsináltatni a régit?

Ancsika said...

Köszi Dórikám!
Igen ez a rági gépem. Még otthon meg tudtam csináltatni :)

trinity said...

Finom!

Új az aláírás design-tetszik az is!!

Renata Kalman said...

Guszták a színek!
Szerinte én idén nem jutok el a csalamádéig :(

duende said...

Gyönyörűséges, Mian!
És miket nem tanul az ember lyánya! Köszi szépen. Nem is tudtam, hogy a zöld paradicsom színezi el a csalamádét.
Nagyon szépségesek a fotóid! :)

U.i.: Láttam a piacon 500 t-ért palacsintasütőt. Vennék neked, de hogy juttatom el?!

Ancsika said...

Trin! Mindent kiszúrsz??? :)

Reni! Köszi! Azért próbáld meg, mert jó télen hozzányúlni! :))

Duende! Köszi Neked is! :)
és azt is, hogy fejben tartod még az én palacsintasütö problémámat is!
Hogy juttatod el??? Hozd el!!!!! Örülnék neki! Neked jobban, mint a sütönek! :)))))

Unknown said...

Szia! Én nem raktam bele zöld paradicsomot mégis bebarnult :(

Unknown said...

Még soha nem volt ilyen,hogy pezseg az üvegbe a csalamádé van amiből a leve ki futott ujj csavaros tetok vannak rajta meg fog romlani?